مترجم: غزل معتمدی
منبع:راسخون




 

مدیر فروش، یک طراحی بسیار بزرگ شغلی به همراه مسئولیت‌های بیشمار است. این شغل با اموری همچون؛ تعیین اهداف، تجهیز نیروی فروش، طراحی استراتژی‌های فروش و چندین وظیفه‌ی دیگر که همگی در راستای ارتقای فروش و سودآوری می‌باشند، سر و کار دارد.
صرف نظر از نوع کسب و کارها، همواره به مدیر فروشی مجرب برای افزایش فروش و سودآوری در سازمان نیاز هست؛ صنایع غذایی، لوازم جانبی، لوازم آرایشی و بهداشتی، اتومبیل و حتی شرکت‌های بیمه، همه و همه به بهره‌وری مدیران فروش خود متکی هستند چرا که این مدیران فروش هستند که وجهه شرکت را نشان داده و با مشتری نهایی سروکار دارند. به همین دلیل این پست سازمانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و نقش مهمی در موفقیت‌های آتی سازمان‌ها ایفا می‌کند.
اما دقیقاّ شرح شغل مدیر فروش شامل چه وظایف و مسئولیت‌های می‌باشد؛

شرح شغل مدیر فروش

وظایف و مسئولیت‌های مختلفی برای مدیر فروش هر سازمان در نظر گرفته می‌شود که می‌توان در اینجا به آنها اشاره کرد:

تعیین اهداف

اولین کاری که یک مدیر فروش باید انجام دهد تعیین اهداف فروش محصولات و خدمات و طراحی استراتژی‌های مناسب برای تحقق آن اهداف است، بدون این هدفگذاری، مدیر فروش گویی بدنبال گرفتن باد در دست خود می‌باشد که تبعاّ امریست محال؛ شما تنها زمانی می‌توانید برای دستیابی به هدفی برنامه‌ریزی کنید که دقیقاّ بدانید بدنبال چه هستید، این شغل مدیر فروش است که باید با مدیران عالی خود گفتگو نموده و دریابد که چه میزان فروش برای هر ماه از سال مالی برای او و تیم فروش در نظر گرفته‌شده‌است.

برنامه‌ریزی و سازماندهی

پس از آگاهی از میزان دقیق فروش مورد انتظار مدیران عالی، زمان طراحی و برنامه‌ریزی استراتژی‌های مناسب فروش برای دستیابی به اهداف مورد نظر است. مدیر فروش، در واقع رهبر تیم فروش سازمان است که باید به آنها بگوید دقیقا چه کارهایی باید انجام دهند. لذا برحسب اهداف و استراتژی و با توجه به استعداد و توانایی افراد، وظایف و مسئولیت‌های هر یک از اعضای تیم فروش را تعیین می‌کند. هدف نهایی، هدایت تیم‌های فروش در مناطق فروش مشخص می‌باشد که میزان فروش مورد انتظار در هر منطقه برای هر تیم مشخص شده‌باشد.

نظارت بر تیم فروش

مدیر فروش بودن شغل ساده‌ای نیست، تنها تخصیص وظایف و مسئولیت‌ها را شامل نمی‌شود، بلکه وظیفه‌ی نظارت مداوم بر کار تیم فروش و میزان تحقق اهداف فروش هر منطقه بر عهده‌ی مدیر فروش است. چنان‌چه تیم از دستیابی به اهداف باز ماند نیاز است که مدیر سریعاّ دست بکار شده و طرح جایگزینی را اعمال نماید. اگر استراتژی‌ها با شکست مواجه شده‌اند، سریعاّ استراتژی دیگری برگزیند، این نظارت شامل تصحیح کار تیم فروش، راهنمایی اعضا و تشویق آنها برای کسب حداکثر بازدهی نیز می‌شود.

کنترل موجودی

با در نظر گرفتن این حقیقت که مدیران فروش، کالا یا خدمتی را به فروش می‌رسانند، طبیعتاّ کنترل موجودی از ملزومات کاری آنها خواهد بود، برای کمپانی‌هایی که کالای خاصی ارائه می‌کنند برای مثال مدیر فروش یک شرکت فروشنده‌ی لوازم صوتی و تصویری باید همواره اطلاعات دقیقی از موجودی کالا داشته باشد. باید از وجود موجودی کافی در انبار برای جایگزین کردن با کالای فروش رفته اطمینان داشته باشد. چنین مغازه‌ای هرگز خالی از سرمایه نخواهد بود. او همچنین باید از تحویل به موقع محصولات سفارشی از کارخانه برای تکمیل موجودی انبار خود اطمینان یابد.

استخدام و اخراج

مدیر فروش باید همیشه از وجود نیرو‌های کاری مجرب و متعهد در تیم فروش خود اطمینان حاصل نماید. بدین منظور باید افراد مناسبی را بتواند استخدام و به آنها آموزش‌های مناسب برای تحقق اهداف فروش خود ارائه نماید. در همین راستا باید افرادی را بدلیل نقض قرارداد کاری، تقلب یا خیانت در زمان مناسب اخراج نماید.
مدیریت فروش با قراردادهای فروش کلان هم سروکار دارد، مدیریت فروش شغلی بسیار پر مسئولیت بوده که انجام آن ممکن است سرشار از استرس برای فرد باشد، از او انتظار می‌رود کاهش فروش را جبران کند و این شغلی پر استرس و تنش خواهد بود. با این حال این شغل برای افراد جسوری که شجاعانه بدنبال چالش در کار هستند بسیار جذاب خواهد بود.